סקר שוק: מי מוכן לשלם עבור הרעיון שלי?

איך נדע אם הרעיון שלנו לעסק מוצלח ואם מישהו בכלל מוכן לשלם עבורו? לבדיקה הזאת קוראים סקר שוק ואפשר לעשות אותה גם אם אין לנו כסף מיותר להשקיע בה.

בפוסטים הקודמים דברנו על שלושה מרכיבי מפתח ביציאה לעסק עצמאי ובאיך מוצאים ומייצרים רעיון לעסק. הפעם נתעמק באיך מבינים בכלל האם הרעיון שלנו ריאלי וישים.

סקר שוק – למה צריך את זה?

את הרי יודעת שהרעיון שלך מלהיב, מדהים, בעל ערך ומשמעות, ישנה את העולם, או סתם כייפי לאללה וברור שכל אחד ירצה להיות חלק ממנו, אז בשביל מה בכלל את צריכה להשקיע את הזמן שלך בסקר שוק?

סקר שוק ראשוני שבנוי נכון יעניק לך הרבה תובנות מעבר לתשובה האם הרעיון שלך באמת כזה מדליק כמו שאת מאמינה ואת התובנות האלו את ממש לא רוצה לפספס.

תובנות שיכולות לעלות מסקר שוק טוב:

  • brainstorm-1076587_1280גודל השוק.
  • חלוקת השוק בין השחקנים העיקריים.
  • מידע לגבי שחקנים עיקריים בשוק.
  • פרופיל ראשוני של לקוחות פוטנציאלים.
  • ספקים אופציונליים.
  • מפיצים אופציונלים או ערוצי הפצה.
  • מגמות עתידיות בשוק.
  • מה חשוב ללקוחות העתידיים שלך.
  • בעיות אפשריות שעלולות לעלות.
  • רעיונות למוצרים/שירותים נוספים.
  • שינויים במוצרים/שירותים שאת מתכוונת להציע.

 

איך תבצעי סקר שוק בתקציב קטן או אפסי

אז עכשיו אחרי שהבנו שסקר שוק זה חשוב וממש מעניין אני בטוחה שאת חושבת "למי יש כסף לזה"?

זאת שאלה שרוב הלקוחות שלי מעלות ועם השנים פתחתי שיטות רבות לבצע סקר שוק אפקטיבי לעסק קטן או מתחיל בעלות מינימלית או אפסית. אני חולקת אותן כאן איתך ובטוחה שהן יועילו לך מאוד:

אופציה 1: תלבשי את זה!

את מציעה מוצר? תשתמשי בו.

indian-792155_1920

האמנית גוי'ס בירצלר (www.aglassact.com) ידועה בכך שהיא בודקת עיצובים חדשים על ידי ענידה שלהם. זאת אסטרטגיה פשוטה וגאונית.

כשאתן משתמשות במשהו בעצמכן שימו לב ל:

  • נוחות השימוש
  • תקלות שמתרחשות
  • האם יש איזה פיצ'ר שהיה מגניב להוסיף למוצר?
  • מה אחרים אומרים לכן?
  • אם מדובר בתכשיט האם מישהי שואלת מאיפה רכשת אותו? האם מחמיאים לך עליו?
  • אם מדובר במוצר אחר נצלי כל הזדמנות לתת לאנשים אחרים להשתמש בו בלי לספר שאת משווקת אותו (זה ישפיע על התשובות), אם את רוצה להקים חנות לבגדי ילדים הזמיני מספר קטן של בגדים לטסט והלבישי את הילד הפרטי שלך – בדקי איך הם עוברים כביסות, האם הבד נשחק מהר ואיזה הערות את מקבלת עליהם.
  • אם את רוצה למכור שירות ולא מוצר תחליטי על כמות ראשונית של לקוחות, להם תתני את השירות שלך בתמחור נמוך ולאחר מתן השירות דאגי לקבל מהם משוב מקיף (על איך מנהלים משוב כזה מול לקוח ועל האם לתת את השירות שלך בזול או בחינם נעמיק בהזדמנות אחרת).

 

אופציה 2: בדיקת תמחורים

מדובר במוצר? בדקי כמה עולים חומרי הגלם וחשבי שעות עבודה.

את מוכרת שירות? תמחרי תמחור ראשון של שעת עבודה (התחשבי גם בגורמים כמו נסיעות).

אחרי שתמחרת תתחילי לבדוק בכמה אחרים מוכרים את השירות/מוצר שאת מעוניינת לספק.

תכיני לך רשימה של מתחרים וקולגות ותתקשרי לבקש הצעת מחיר. נסי להבין כמה שיותר לעומק מה המתחרים העתידיים שלך נותנים מעבר לשירות הבסיסי ותתחילי לחשוב איך את מבדלת את עצמך.

אופציה 3: קבוצות מיקוד

תשתמשי בקבוצות בפייסבוק לצורך מיקוד. העלי שאלה בסגנון "האם הייתן קונות…. בכמה הייתן קונות"

אם יש התעניינות בקשי מהמתעניינות לשתף איתך פעולה בקבוצת מיקוד אמיתית והציעי משהו בתמורה (למשל הנחה משמעותית על המוצר/שירות שבו הן התעניינו).

נכון, התוצאות שיתקבלו לא יהיו מדגם סטטיסטי של כלל האוכלוסיה הפוטנציאלית שלך, אבל הן כן יהיו משמעותיות.

אופציה 4: דברי עם הלקוחות של המתחרים שלך

חפשי לsocial-media-763731_640קוחות מרוצים ולא מרוצים בעמוד הפייסבוק של החברה. פני אליהם בפרטי על מנת להבין מדוע.

עלי דיונים בקבוצות רלוונטיות ובקשי המלצות ודיס המלצות. נסי להבין מאיפה הן נובעות.

אל תנסי למכור את השירות/מוצר שלך. את בשלב תחקיר השוק כרגע ואל תקדימי את המאוחר או תצרי אנטגוניזם, גם אם את מאוד מתפתה.
אופציה 5: להשתמש באינטרנט!

ידעת ש-40% מכלל מחקרי השוק מתבצעים באמצעות האינטרנט?

תתחילי לאסוף מידע: חפשי מגמות, סטטיסטיקות מהעולם ומהארץ, מקרי מבחן, חדשות לגבי התחום שלך.

תקפידי לבדוק שהמידע שאת אוספת אמין.

אם כבר יש לך אתר או בלוג או אפילו עמוד פייסבוק פעיל צרי שאלון באמצעות גוגל דוקס ובקשי מאנשים לענות עליו!

אופציה 6: בקשי עזרה

כתבי לבעלי עסקים אחרים שמנהלים עסק דומה לעסק שאת רוצה להקים ושאלי בנימוס את השאלות שלך. הרבה פעמים ישמחו לעזור לך ואת תופתעי לטובה.

שאלי אנשים אם הם מכירים בעלי עסקים בתחום שיהיו מוכנים להפגש איתך לקפה ולענות על שאלות. אנשים אוהבים לעזור לאנשים אחרים. תכיני שאלות הגיוניות. אם תבקשי לראות את המאזן וספרי החשבונות של בעל עסק אחר כנראה שתקבלי תשובה שלילית.

אז מה היה לנו כאן?

סקר שוק באפס תקציב

במדריך הבא נדבר על איך אנחנו מתחילות לייצר תכנית עסקית! הרשמי לרשימת התפוצה שלא תפספסי.

יש לך שאלות שלא עניתי עליהן? שאלי אותי בתגובות!

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s